This is an outdated version published on 2021-12-14. Read the most recent version.

Logistic competitiveness of the ports of “Belt and Road Iniciative (BRI)”

Authors

  • Gabriela Munguía Vázquez Universidad Autónoma del Estado de México https://orcid.org/0000-0002-3753-8141
  • Osvaldo U. Becerril Torres Universidad Autónoma del Estado de México
  • Prosper M. Bernard Universidad de Québec en Montreal

DOI:

https://doi.org/10.32870/mycp.v11i31.740

Keywords:

Ports, China, BRI, the logistic competitiveness

Abstract

“The Strip-Route Initiative” strategically connects three continents, which form a closed circuit of land and sea, called “China Pearl Necklace”.  The objective of this work is to analyze and publicize the logistic competitiveness of twelve ports that make up this Collar;  for which, four sub-indices of logistic performance (LPI) were applied, which have been developed by the World Bank, and which aim to assess both the competitiveness, and the quality of logistics services, as well as prices and delivery times. These indices showed the potential and competitive importance of the ports of Greece and Qatar. Thus, this work is based on the assumption that the existing infrastructure in the ports that make up China’s pearl necklace generates logistical competitiveness and international presence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buendía, E. A. (2013). El papel de la Ventaja Competitiva en el desarrollo

económico de los países. Análisis Económico, 28(69), 55-78. http://www.analisiseconomico.azc.uam.mx/index.php/rae/article/view/144

Callahan, W. A. (2016). China’s “Asia Dream”: The Belt Road Initiative and the new regional order. Asian Journal of Comparative Politics. 1(3), 226-243. https://doi.org/10.1177/2057891116647806

Cermeno, L. (2019). El Cinturón y La Ruta: La Apuesta de China para Reordenar el Mundo (Il). https://proeconomia.net/el-cinturon-y-la-ruta-la-apuesta-de-china-para-reordenar-el-mundo-il/

Cheung, F., & Lee, A. (2016). A brilliant plan: One Belt, One Road. Hong Kong:

CLSA. https://www.clsa.com/special/onebeltoneroad/

Correa, G. (2019). Inversión extranjera directa y la iniciativa china de La

Franja y la Ruta. México y la Cuenca del Pacífico, 8(22), 69-87. https://doi.org/10.32870/mycp.v8i22.563

Coyle, J. (2013). Administración de la cadena de suministro. Una perspectiva logística. CENGAGE Lerning.

Doerr, R. O., & Sánchez J. (2006). Indicadores de productividad para la in-

dustria portuaria: aplicación en América Latina y el Caribe (Informe No. 9213229496). CEPAL.

Fok, A. (15 de junio de 2016). One Belt, Many Companies: The great bandwagoning. Harbor Times. http://harbourtimes.com/2016/06/15/one-belt-many-companies-the--great-bandwagoning/

Gachúz, J. C. M. (2019). El conflicto en Xianjiang (2013-2018): Iniciativa

`Franja y Ruta´ y crisis de derechos humanos. México y la Cuenca del Pacífico, 8(23), 67-91. https://doi.org/10.32870/mycp.v8i23.602

Goh, E., & Reilly, J. (2017). China’s Belt and Road Initiative. East Asia Forum Quarterly, 9(4), 33-34. http://pressfiles.anu.edu.au/downloads/press/n4121/pdf/book.pdf?referer=4121

Guillamon, B. (2018). La franja y la ruta: iniciativa china de cooperación con

América Latina y el Caribe. Territorios.

González, L. (2018). Puertos emergentes: la otra cara de la Ruta de la Seda.

https://www.esglobal.org/puertos-emergentes-la-otra-cara-de-la-ruta-de-la-seda/

Herreros, S. (2018). La Franja y la Ruta: algunas reflexiones desde América Latina. En A. Oropeza (Coord.), China: BRI o el nuevo camino de la seda Ciudad de México, México: Instituto para el Desarrollo Industrial y el Crecimiento Económico, A.C. / UNAM.

Lávut, A. A. (2018). La iniciativa China “La Franja y la Ruta” y los países de

América Latina y el Caribe. Iberoamerica, 2, 42-67.

León-Manríquez, J. L. (2018). Opciones estratégicas para la Franja y la Ruta y conectividad marítima entre China y América Latina y el Caribe. En J. Shixue & F. Mallamaci (Comps.), La Franja y la Ruta. Iniciativa china de cooperación con América Latina y Caribe (pp. 113-119). Ediciones UNTDF.

Liy, M. V. (2018). La Nueva Ruta de la Seda, el gran plan estratégico de China.

Instituto Mecator para estudios sobre China. El País.

Lo, C. (2015). China’s Silk Road Strategy: the opportunities and pitfalls of ‘killing three birds with one stone’. The International Economy, 9(26) 54-71. https://doi.org/10.32870/mycp.v9i26.657

Ministerio de Relaciones Exteriores. (2015). Promover la visión y las acciones de construir conjuntamente el Cinturón Económico de la Ruta de la Seda y de la Ruta de la Seda Marítima del siglo XXI. https://www.fmprc.gov.cn/esp/zxxx/t1252441.shtml

Naqvi, M. (26 de noviembre de 2015). What exactly is ‘one belt, one road’?.

The Financial Daily. http://0search.proquest.com.millenium.itesm.mx/docview/1736567642?accountid=41938

National Development and Reform Commission. (2015). Action plan on the China-proposed Belt and Road Initiative. http://www.chinagoabroad.com/zh/article/action-plan-on-the-china-proposed-belt-and-road-initiative

Oropeza, A. (2018). OBOR o el nuevo camino de la seda. Consideraciones generales desde la Segunda Reforma y Apertura China. https://idic.mx/wp-content/uploads/2018/11/China-BRI-.pdf

Parra, Á. (2017). The Asian Door: La nueva Ruta de la Seda se extiende por África Occidental. http://4asia.es/2018/09/03/the-asian-door-la-nueva-ruta-de-la-seda-se-extiende-por-africa-occidental-agueda-parra/

Ruiz, F. (2017). China: de la estrategia del cinturón a la del collar de perlas. http://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_marco/2017/DIEEEM01-2017_Chi-na_Estrategia_CollarPerlas_RuizDominguez.pdf

United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). (2019). Base de datos de Inversión Extranjera Directa. https://unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx

United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). (2019).

Base de datos de Producto Interno Bruto. https://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=96

Van der Leer, Y., & Yau, J. (2016). China’s new silk route: The long and winding road. https://www.pwc.com/gx/en/growth-markets-center/assets/pdf/china-new-silk-route.pdf

Vidal, M. (3 de diciembre de 2018). La Nueva Ruta de la Seda, el gran plan estratégico de China. EL PAÍS. https://elpais.com/economia/2018/11/30/actualidad/1543600537_893651.html

World Economic Forum. (2018). The Global Competitiveness Report 2018.

https://es.weforum.org/reports/the-global-competitveness-report-2018

Zhang, Y. (2005). Story of the Silk Road. (Z. Jia, Trad.). China Intercontinental Press.

Published

2021-12-14 — Updated on 2021-12-14

Versions