Images of Japanese people: a vision of Mexican employees of Japanese companies

Authors

  • Takako Nakasone Universidad de Guadalajara

DOI:

https://doi.org/10.32870/mycp.v4i11.485

Keywords:

construction of the other, images about Japanese, Mexican employees, Japanese companies, semantic differential

Abstract

 A society can build the “other” according to the images that the latter generates. The present study investigated the constructed images about Japanese people in general among Mexican employees of some Japanese companies in the Metropolitan Zone of Guadalajara. This investigation also contrasted the own images of Mexicans to the images they have of Japanese people. The survey and the semantic differential techniques were used; 20 pairs of antonym adjectives were prepared and the same scales were used to investigate the images of each group to be contrasted and to identify the difference in the cultural characteristics. The result reveals that Japanese people are principally considered “hard workers”, “disciplined”, “honest”, “respectful”, and “astute”; while Mexicans tend to rate themselves largely “friendly”, “humorous”, “kind”, “outgoing”, and “astute”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brown, Rupert (1995), Prejudice: Its social psychology, Oxford: Wiley-Blackwell. Carrillo Regalado, Salvador, Okabe, Taku & Kakihara, Tomohiro (2013), “Nihon chokusetsu toshi no tame no chiikiteki yoin: mekishiko, harisuko shu no jirei [Factores regionales para la inversión directa japonesa: Caso del estado de Jalisco, México]”, Regional development in Mexico: socio-economic regional development and foreign direct investment, Kenkyu hokoku [Informe de investigación], núm. 63, The Institute for Economic Studies of the Seijo University.

Domínguez, Cuca (2014, 15 de marzo), “Auguran la llegada de más japoneses”, Correo, disponible en http://www.periodicocorreo.com.mx/ salamanca/148209-llegaran-a-salamanca-mas-de-mil-japoneses-para-trabajar.html. (Consultado abril 9, 2014).

Ham Chande, Roberto (1994), “La imagen de Japón en la ciudad de Tijuana”, Frontera Norte, 6(11): 101-121.

Husserl, Edmundo (1986), Meditaciones cartesianas, México: Fondo de Cultura Económica.

INEGI (2010), “Población total” (cruce de variables de ‘lugar de nacimiento’ con ‘entidad y municipio’), Censo de Población y Vivienda, 2010, disponible en http://www.inegi.org.mx/sistemas/olap/proyectos/bd/consulta. asp?p=17118&c=27769&s=est#. (Consultado abril 7, 2014).

Kubo, Edson Keyso de Miranda & Brada, Beatriz María (2013), “Ajuste intercultural de ejecutivos japoneses expatriados en Brasil: Un estudio empírico”, Revista de Administración de Empresas, 53(3): 243-255. (Disponible en portugués.)

Levinas, Emmanuel (1971), Totalidad e infinito: Ensayo sobre la exterioridad, Salamanca: Ediciones Sígueme.

Lippmann, Walter (2012), Public opinion (edición Kindle), Dover Publications. Ninomiya, Toyoshi & Gao, Jing (2008), “Chinese views toward Japanese people and evaluations of Japanese company in China”, Journal of the Faculty of Political Science and Economics of the Tokai University, núm. 40, pp. 261-289. (Disponible en japonés.)

Oki, Kiyohiro, Amano, Tomofumi & Nakagawa, Koichi (2011), “Empirical analysis on the globalization of Japanese Multinational Companies: Have they overcome ethnocentrism?”, mmrc Discussion Paper Series, núm. 336, Manufacturing Management Research Center. (Disponible en japonés.)

Onishi, Jun (s/f), “Ajia to watashi [Asia y yo]”, Onishi Jun homu peji [Página de inicio de Jun Onishi], disponible en http://www.geocities.jp/junonisi0214/ text/aboutasia.html (Consultado julio 29, 2014).

Padilla de la Torre, María Rebeca & Flores Márquez, Dorismilda (2009), “El

‘corazón japonés’”, en Bénard, Silvia & Sánchez, Olivia (coords.), Vivir juntos en una ciudad en transición: Aguascalientes frente a la diversidad so- cial, Aguascalientes, México: Universidad Autónoma de Aguascalientes, pp. 132-162.

Paik, Yongsun & Shon, Junghoon Derick (2004), “Expatriate manages and mnc’s ability to control international subsidiaries: The case of Japanese mnc’s, Journal of World Business, núm. 39, pp. 61-71.

Smith Castro, Vanessa (2006), “La psicología social de las relaciones intergru- pales: Modelos e hipótesis”, Actualidades en Psicología, núm. 20, pp. 45-71.

Sonoda, Shigeto & Kishi, Yasuyuki (2013), “Ajia nikkei kigyo ni okeru gen- chi jugyoin no ‘manazashi’: jikeiretsu bunseki niyoru chiken kara” (La ‘mirada’ de los empleados locales de las empresas japonesas en Asia: Por una observación del análisis cronológico), Soshiki Kagaku (Ciencia Orga- nizacional), 46(4): 19-28.

Tajfel, Henri, Biling, M. G., Bundy, R. P. & Flament, Claude (1971), “Social categorization and intergroup behaviour”, European Journal of Social Psychology, 1(2): 149-178.

Tsuburaoka, Hideo (1997), “Communication and Otherness”, Ningen kagaku kenkyu [Estudios sobre la ciencia humana], 10(1): 105-114.

Tsuru, Shinichi (1998), “Levinas no tasha ron [La otredad de Levinas]”, Hattatsu ningen gaku ronso [Colección sobre la ciencia humana desarrollada], núm. 1, pp. 99-105.

Published

2015-06-12

How to Cite

Nakasone, T. (2015). Images of Japanese people: a vision of Mexican employees of Japanese companies. México Y La Cuenca Del Pacífico, 4(11), 89-112. https://doi.org/10.32870/mycp.v4i11.485

Issue

Section

Analysis